Stress in organisaties

STRESS IN ORGANISATIES

Naarmate we door de recente ontwikkelingen in de neurologische en psychologische wetenschap meer leren over de werking van onze hersenen zouden we meer veranderingen moeten doorvoeren in management van organisaties.
Kijk bijvoorbeeld eens hoe veel leiderschapsstijlen, managementstructuren en managementsfuncties de stressrespons activeren. En dat terwijl we weten dat stress niet alleen slecht is voor prestaties en werksfeer, maar ook voor ieders relaties en gezondheid. Er is dan ook maar een vraag “waarom?”.

Het antwoord op deze vraag is simpel.
Omdat de weg naar de oplossing niet wordt gezien.

Anekdote:

Een oude krab vertelt de vissen hoe het leven op het land eruit ziet en eindigt zijn betoog met de mededeling dat je daarvoor wel eerst uit het water moet komen.
Vervolgens vraagt een van de vissen ” wat is water?”.

En die weg is herontwerp op een manier die meer aansluit bij de menselijke natuur.
Het grappige is dat nieuwe jonge start-ups die weg al inslaan.
Nu de bestaande bedrijven nog zoals bijvoorbeeld accountantskantoren en advocatenkantoren en iedere andere organisatie waar stress een belangrijke factor vormt. Reduceer deze stressfactor in de organisatie en je haalt niet alleen het beste uit mensen, je optimaliseert ook nog eens de productie in het hele systeem.
Waardoor? Door kwaliteiten te generen als enthousiasme, bewustzijn, compassie, nieuwsgierigheid, ondernemingszin, loyaliteit, creatieviteit, teamwork,focus en probleemoplossing.

Wil je de prijs weten van stress op het werk?
Bereken dan de kosten van kort verzuim, inflammatoire ziekten, afwezigheid, vervanging, voortijdige opzegging, extra opleiding en inwerken. Dat zijn de directe kosten. Daarnaast zijn er de indirecte kosten van ineffectiviteit, fouten, lagere productie, ondermaatse prestatie.
Op strategisch niveau gaat het om slechte inschatting, inhaligheid en macht, rivaliteit, incompetentie, roekeloos gedrag.
Op managementniveau betreft het gebrek aan authentiek management, demotiverend leiderschap,problematische operationele planning, onjuiste analyses, verkeerde beslissingen en probleemoplossingen, onethisch controlerend gedrag en procedures,geen of weinig relationele verbanden.
Op operationeel niveau: weinig betrokkenheid, opstandig gedrag, weinig communicatie, hoeveel klantvriendelijkheidscursussen er ook worden gegeven, geen betrokkenheid bij de klant, veel uitval, fouten , weinig teamwork,weinig of geen veranderingsbereidheid.

Als je denkt aan alle informatie in boeken en films die ter beschikking is gekomen over bijvoorbeeld de bankencrisis dan onderschrijft dat bovenstaande denkrichting met betrekking tot systeemfouten vanwege verlies van de menselijke maat in organisaties.
Helaas betreft het naast ook commerciƫle en ( semi-) overheidsbedrijven.

Als je wilt meten wat het stresslevel in jouw organisatie is kun je eenvoudigweg het verschil meten tussen 0 en 10. 0 is stressvrije werknemers die volledig bereid zijn tot medewerking in groepsdenken. Tenslotte hebben wij als mens kunnen overleven door onze vermogens tot communicatie en samenwerking in grote groepen. Dit vermogen zit in ons DNA versleuteld.
10 is dan de score waarbij werknemers zo gestrest zijn dat zij uitsluitend nog voor zichzelf bezig zijn. Communicatie en binding zijn uitsluitend nog gericht op overleving.
Deze situatie komt met name tot uiting bij grote reorganisaties.

Psychotherapeuten stellen op basis van neurologisch onderzoek dat hoezeer gestrest mensen zijn, hoe dommer zij zich gedragen.

Kortom : leer de 30 organisatorische stressfactoren kennen en implementeer een nieuw organisatorisch model gebaseerd op de menselijke maat en maak zo stressreductie tot speerpunt in je organisatie.